tisdag 13 september 2011

Det skall bli spännande att se hur det slutar


Det skall bli spännande att se hur det nya "terrorhotet" i Göteborg slutar. Männen skall tydligen begäras häktade för mordförberedelser och inte för förberedelser för terrorbrott, vilket de greps misstänkta för. Min reaktion när jag läste om att männen gripits misstänkta för förberedelser för terrorbrott just den 11 september, var att enbart höja på ögonbrynet. När jag fick frågan av min omgivning, svarade jag att vi får vänta och se. Det bästa är väl om Säpo har fel igen, vilket jag motvilligt fick medhåll för. För det bästa för Sverige har ju att vi inte utsätts för terrorhot.
Jag kände ändå, att med tanke hur Säpo hanterat tidigare fall senaste tiden och få stå med byxorna neddragna, som borde de ordentligt på fötterna denna gång. Å andra sidan har man 80 miljoner extra av regeringen, måste man ju också visa framfötterna.
Det verkar ju som om inte åklagaren kan gå till rätten och begära männen häktade för terrorbrott. Nu är planer på att ta livet av någon (Lars Vik?) inte någon speciellt trevlig handling. Enligt tidningsuppgifter har Viks bloggat om att han skulle besöka Röda Sten, men inte när. Tydligen befann han sig i Stockholm.
Naturligtvis är detta mumma för alla som drog förhastade slutsatser när det gällde terrordåden i Oslo. När det åtminstone tre afrikaner och en arab som gripits.
(DN)

1 kommentar:

  1. Männen skall tydligen begäras häktade för mordförberedelser och inte för förberedelser för terrorbrott, vilket de greps misstänkta för.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.