söndag 4 september 2011

Den brända barnflickan


Ibland börjar jag undra om jag ser spöken mitt på ljusa dagen, att jag är allt för misstänksam mot det jag läser och hör i "Husbondens Röst", men så upptäcker jag att andra ser och hör samma sak. Även om vi vet att det första som får stryka på foten i ett krig är sanningen, så köper vår gammalmedia varje rapport från Nato och rebellerna med hull och hår.
Exemplen är många. Senast skrev jag om den legosoldat, som sade sig ha slagits för Ghaddafi. Nu funderar jag på hur mycket sanning det är i den tårdrypande historien om barnflickan som blev misshandlad av Ghaddafis sonhustru med kokande vatten. Det var något som inte stämde och Motvallsbloggen öppnade ögonen på mig. Plötsligt finns det många delar som får mig att undra om det hela inte är iscensatt och den stackars barnflickan är ett offer för rebellernas propaganda.
Vad bygger jag då mina påståenden på? Titta på videoklippet!CNN:s reporter säger att man hittat barnflickan i Hannibal Ghaddafis övergivna palats i en säng. Det märkliga är att hon har ett bandage med ingång för dropp på ena handen. Hon har inga färska brännskador i ansiktet, men väl på huvudet. Kvinnan säger att den senaste gången hon fick kokande vatten hällts över sig var 3 månader sedan. Såren i huvudet ser färska ut, men jag är ingen medicinsk expert. Man får intryck av att hon haft en huvudbonad på sig som fattat eld. Kan det vara så att det i själva verket är en Nato-bomb som orsakat kvinnas skador?
Kvinnan är svart och har jobbat för Ghaddafi (?). Hon har all anledning att frukta rebellerna och deras jakt på svarta av alla slag. Berättar hon en historia hon blivit lärd att berätta? Hur kommer det sig att hon ligger övergiven när CNN så lägligt dyker upp? Vem glömde ta av bandaget med droppnålen?
SVD hade i går ett webb-TV inslag som nog slår alla rekord. Man visar en övervakningscentral från vilken Ghaddafi kunde kontrollera "vilka som talade med vilka"! Jo, man inser ju direkt vilken övernaturligt ond snubbe Ghadaffi är när han ensam kan kontrollera Libyens befolkning med hjälp av sex TV-monitorer, ett okänt antal kameror och en skrynklig karta. Stockholms trafikövervakning behöver 600 kameror och personal dygnet runt för att titta på bilar. Det är väl också det som är mest troligt, att det helt enkelt handlade om trafikövervakning.
Nu väntar enligt rebellerna slutstriden om Ghaddafis sista fästen. Fler civila kommer att få sätta livet till under applåder från politiker ur alla partier här hemma i Sverige. Deras naiva inställning, vilket inte min st framgår av deras debattartiklar på Newsmill, skrämmer.
DN citerar idag för övrigt rebellernas befälhavare i Tripoli, Abdul Hakim Belhaj. Denne Al Qaida ledare, som nu helt plötsligt blivit rumsren. Hur vore det att granska honom, DN?
DN och andra representanter för Husbondens röst kan få lite hjälp på traven genom att titta på denna lilla videosnutt.




4 kommentarer:

  1. Tack för dina postningar om detta ämne.

    SvaraRadera
  2. Det blir spännande att se om det kommer fram "en annan" sanning så småningom, när den här kvinnan satt sig i säkerhet - om hon överlever det här framträdandet förstås. Det kan man ju inte lita på. Vittnen om lögner kan ju vara obehagliga. Är det inte därför som Ghadafi till varje pris måste fångas in och avrättas i Libyen, så att han aldrig får en chans att säga sitt i ICC. Han skulle ju avslöja för Väst väldigt behagliga sanningar, precis som Saddam hade kunnat göra.

    SvaraRadera
  3. Kerstin:
    Jag håller med dig och blir mer och mer upprörd för varje dag för hur vi förs bakom ljuset av politiker och massmedia.

    SvaraRadera
  4. Jo, man ska vara kritisk. Det gäller mer än någonsin nu när det gäller Libyen.
    Barnflickan tog jag upp i detta inlägg:
    http://skvitts.wordpress.com/2011/08/30/libyen-en-journalists-bekannelse-via-maverablogg/
    /Skvitt

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.