tisdag 28 februari 2012

Alla barn har rätt till en närvarande mamma och pappa

Vargen är som människan ett flockdjur och båda föräldrarna tar ansvar för avkomman

När mina barn växte upp var jag en mycket närvarande pappa. Deras mamma och jag hade inga svårigheter att dela upp ansvarsområdena. Jag var ledare eller närvarande åskådare i deras olika fritidsaktivteter. Det var inte många tillfällen jag missade. En anledning var att jag mindes min egen uppväxt. Inför varje fotbollsmatch jag skulle spela, var det första jag tittade efter om pappa var på plats. Hans närvaro betydde väldigt mycket för mig och jag har senare fått kvitto på att min närvara betydde mycket för mina flickor och pojkar.
En av mina grabbar hade en kompis, vars pappa försvann ur hans liv tidigt. Grabbarna hängde nästan alltid ihop och kompisen fick hänga med på det mesta vi gjorde. Jag funderade inte närmare på det då, utan det var liksom självklart.
Grabbarna växte upp och för något år sedan mötte jag kompisen. Han hade druckit några öl när han kom fram till mig.
- Det är något jag länge velat berätta för dig, men inte vågat. När jag växte upp var du min "pappa". Inom mig kallade jag dig för min pappa, för jag hade ju ingen egen. Ibland var jag väldigt avundsjuk på din son, som hade en pappa som var närvarande och intresserad, så i min fantasi blev du min pappa också.
Detta är en mycket viktig anledning till att jag anser att alla barn har rätt till en mamma och en pappa. Barn är ingen rättighet. Det är alltid barnen som skall vara i centrum, inte ett egoistiskt intresse eller längtan. Det finns idag tillräckligt många barn som saknar en närvarande förälder, oftast en pappa. Staten skall därför inte uppmuntra och finansiera att fler barn blir utan fäder. Att staten blir surugatpappa och skall betala underhållsbidraget är av mindre betydelse.
Ser jag till min omgivning, så är det fler barn utan närvarande pappa som råkar illa ut, än barn som haft en närvarande pappa eller annan manlig förebild, t ex en plastpappa. Problem får inte gömmas i en massa ideologiskt flum. Det handlar inte om vuxnas rättigheter, utan om vuxnas skyldigheter mot barnen, eftersom barnen inte har något val.
(SVD), (DN) (AB) (AB)
Siewert Öholm har skrivit en bra artikel på Newsmill

8 kommentarer:

  1. Alla barn som kommer till genom insemination har rätt att veta vem som lämnat sperman, men bland andra barn är det en betydande del som har en annan biologisk far än den som registrerats hos skattemyndigheten. Borde inte alla barn ha lika rätt till att få veta vem som är deras biologiske far?

    SvaraRadera
  2. Anonym!

    Visst borde de ha det. Just därför borde alla barn DNA-testas vid födseln och matchas mot rätt pappa. Detta oavsett om barnet är fött inom äktenskapet eller utom äktenskapet.

    SvaraRadera
  3. Vad är det för pappa man behöver då? En pappa som torkar tårar och som man kan ha förtroliga samtal med? En pappa som man bara leker med? En pappa som nästan alltid är frånvarande så att man kan åka på semester? En pappa som gör ner en, en pappa som dricker, som slår och hånar? Eller en pappa som hjälper till med det praktiska men är frånvarande för allt annat? Eller kanske en pappa som är närvarande och gör bra ifrån sig så att ungen får en förebild (antar att tjejer inte behöver en pappa i så fall)?

    Det är ett jäkligt luddigt inlägg det här. Vad är det exakt som gör att just pappan är en så viktig förälder?

    SvaraRadera
  4. @ Medborgare X.

    Instämmer.

    Leroy

    SvaraRadera
  5. Anonym: Man kanske skall läsa först och kommentera sedan. Jag skrev att alla barn har rätt till en mamma och en pappa. Båda är lika viktiga, men i de fall barnen bara har en förälder, är pappan oftast den frånvarande. Barnen kommer först!

    SvaraRadera
  6. Det är bekvämt för en priviligerad generation och sitta och tycka om hur en familj skall vara. Idag prövas man emot hela Sveriges arbetsmarknad, staten arbetar aktivt för att splittra familjer, tvinga de som arbetar att leva på kapitalisternas villkor, massarbetslöshet har varit legio sedan 90-talet så den ena föräldern kanske är hemma mer medan den andre jobbar som fan för att få det att gå ihop. Det är barnens familjer på marknadens villkor.

    Hellre en frånvarande förebild än en närvarande dålig förebild, glöm inte det heller.

    SvaraRadera
  7. Martin: På vilket sätt blir det bättre med fler ensamstående föräldrar?

    SvaraRadera
  8. Jag kan bara instämma i det du skriver.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.