onsdag 28 december 2011

En nyårshälsningar till svensk gammalmedia!


Ni som följer denna lilla blogg känner till min kritik och mitt förakt för hur svensk gammalmedia hanterade inbördeskriget i Libyen. Hur man manipulerade det svenska folket att tro att Sverige bidrog till att skydda civila eftersom Muammar Gaddafi var på väg att begå folkmord på sin egen befolkning. Tillsammans med andra bloggare har jag försökt bidra till vad jag anser vara sanningen om vad som hände i Libyen när upproret startade och hur dåligt underbyggda anklagelserna mot landets ledning var.
Tack vare Motvallsbloggen fick jag se denna video: "Libya Crisis: Events, Causes and Facts", som bekräftar det jag redan skrivit och fyllt i de luckor som funnits.
"Så här var det i Libyen, journalister skäms ni inte?", skriver Motvallsbloggen och fortsätter:
"Året har bjudit på den värsta krigspropaganda jag har upplevt i det här landet. Givetvis serveras vi den för att Sverige deltog i vidrigheterna i Libyen. Den här videon, som avslöjar en del av den falska rapportering vi bestods medan det pågick, borde varenda journalist på varenda svensk tidning samt alla reportrar från Sveriges Radio och TV se – och begrunda."
Ett bra bevis på gammalmedias syn på sin uppgift är att Sveriges Radios Cecilia Uddén fick Stora Journalistpriset för sin insats i bl a Libyen.
Jag låter detta bli en nyårshälsning till svenska gammalmedia. Ni har slagit nytt bottenrekord 2011. Det blir svårt att slå det nästa år, men man vet aldrig....
Den som vill hålla sig uppdaterad på det som händer i Libyen kan med fördel läsa bloggen Klassperspektiv, som är oerhört initierad på området. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.