fredag 14 januari 2011

Skulden är Carlgrens

Naturligtvis är ovanstående bild och det hot om våld som vissa aktiviteter inget man kan stödja. Skulden för morgondagens vargslakt ligger hos våra politiker med Andreas Carlgren i spetsen och det är mot dessa udden skall riktas. Sedan tror jag aktivisternas åtgärd skall ses i någon form av hopplöshet. Som jag tidigare skrivit är vargslakten en eftergift för en högljudd jägarlobby. Jägarna drar sig inte heller för att att hota sina meningsmotståndare. De drar sig inte heller för att tjuvjakt under måttot skjut, gräv och tig (SGT). Årligen beräknas 25 till 30 vargar falla offer för tjuvjägarnas kulor.
Jag bor i varglandet. Ibland har min våg korsats av varg, men jag har tyvärr bara fått se gråben på ganska långt avstånd. När jag är ute och går och har min hund lös, ser jag till att hela tiden ha den nära mig. hunden är av jaktras (engelsk springer spaniel), som tack och lov inte är drivande, utan stötande. Kan användas att stöta rådjur för den som vill. Nu jagar jag inte med den, men ibland måste jag hjälpa jägare med eftersök efter att de skadskjutit älg eller rådjur.
Att jaga med lösdrivande hund är ingen mänsklig rättighet. Det finns många "rättigheter" vi människor tagit oss. Min uppfattning är att man inte kan "äga" naturen. På grund av vårt sätt att fara fram, har vi en ansvar att förvalta naturen, men på naturens villkor, inte människans. På mina marker jagar man inte. Där går man bara in för att söka skadskjutna djur. Sedan inser även jag att eftersom vi satt den naturliga balansen ur spel, krävs det en viss jakt. Detta gäller dock inte varg.
Adam Skevstad skriver förljande i sin blogg:
"I en demokrati styr majoriteten och en stor majoritet av det svenska folket vill ha en livskraftig vargstam. Även de som bor i varglänen."Jinge.se har som vanligt skrivit ett mycket bra inlägg i frågan. Jag kan inte låta bli att citera förljande tänkvärda ord ur hans blogg:
"Det är makabert att en försvunnen kvinnlig präst inte anträffas många veckor innan jägarkåren ger sig ut för att spåra våra vilda rovdjur. Man kan fråga sig varför man inte engagerat sig tidigare, och hur det kommer sig att ett antal vargar kan få folk att lämna TV-sofforna när inte en försvunnen äldre kvinna som uppenbarligen befinner sig i akut nöd inte räcker för att få folk att gå man ut huse?"
(DN) (SVD)
Tidigare har jag skrivit följande i ämnet: "På lördag smäller det",  "20 vargar skall slaktas"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.