måndag 29 augusti 2011

Journalister skeppas omkring av rebellerna i Libyen

Aftonbladet besöker rebellernas "semesterparadis"

Västerländska journalister skeppas omkring av rebeller och Nato i Libyen. De får se olika hemskheter som sägs ha begåtts av Khaddafis anhängare. Vittnen träder fram och berättar den ena historien värre än den andra. 50000 personer är försvunna enligt rebellerna. Får vi veta sanningen, eller är det en sanning tillrättalagd av segrarna? Är det propaganda och selektering? Vi vet inte, men gammalmedias tidigare rapportering kring kriget förskräcker.
Jag har tidigare skrivit om hur gammalmedia fungerat som "Husbondens Röst" eller "När första, andra och tredje statsmakten pratar samma språk". 
Jag har frågat mig var finns den kritiska granskningen, var finns i fråga sättandet, som är grunden för all seriös journalistik?
Allt detta tillsammans gör att jag är ytterligt misstänksam kring rapporteringen från Libyen. Surfar man runt på nätet hittar man en del del historier om grymheter från rebellernas sida, som aldrig har rapporterats i västerländska gammalmedia. Jag säger inte att dessa historier är mer trovärdiga, men inte heller mindre.
Våra medier rapar ensidigt upp vartenda uttalande från rebellerna och Nato. Man tar inget som helst ansvar för om uppgifterna är trovärdiga eller inte.
Den som vill läsa lite från "andra sidan", kan jag rekommendera "Motvallsbloggen", som bl a berättar om hur kritiska journalister fått sina Facebook-konton stängda, eller Maverabloggen, vars stora språkkunskaper öppna lite nya källor och Third World, som bl a berättar om hur rebellerna fritagit 600 Al Qaida-medlemmar ur Libyska fängelser.
Dessa bloggar är intressanta som motvikt till vad som rapporteras i gammalmedia och mycket av det de skrivit om tidigare, har senare bekräftats.
(DN), (DN),
(DN)

1 kommentar:

  1. Din webbplats innehåller mycket nyttig information och jag är säker på att många människor kommer att gilla det som jag gör. Jag willl hålla besöka din blogg väldigt ofta.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.