onsdag 7 september 2011

Hur många civila liv har Sverige skyddat med sin flygspaning?

Det finns inga civila kvar att skydda efter Natos bombningar

– Situationen i Libyen ser ut så, att jag inte tror att det behövs någon förlängning. Det andra är helt enkelt att vi åkte dit med ett FN-mandat i ryggen som gick ut på att skydda civila. Man kan inte med bästa vilja i världen säga att det som pågår är bara att skydda de civila.

Den som säger detta är Urban Ahltin, socialdemokraterna talesman i utrikesfrågor till Sveriges Radio. Han uttalar när det gäller en eventuell fortsättning på den svenska insatsen i Natos anfallskrig mot Libyen.
Det hade varit intressant om Ahltin hade utvecklat det fetstilade lite. Har han kommit till insikt om att det kanske inte blev som han hade tänkt sig. Att Nato inte skyddat civila, utan istället dödat dem? Förmodligen har Sverige genom sin insats bidragit till dödandet av tiotusentals civila. Övergångsrådet vill inte ha främmande trupper på marken. Kanske FN behövs nu för att skydda civila mot den massaker som pågår?

Jan Öberg, fredsforskare som var med och startade den ideella organisationen TFF, The Transnational Foundation in Sweden, uppskattar att antalet döda civila redan efter sex veckors krig uppgick till mellan 10000 och 15000. Över 1 miljon människor hade flytt landet, vilket är 15% av landets invånare. Flera tusen har dött på flykt över Medelhavet., utan att ha blivit undsatta av Nato. Öbergs artikel är från 15 augusti, men ytterst läsvärd.

Från "worldcitizen" fick jag denna video, vars innehåll är tänkvärt, även om den inte direkt handlar om Natos anfallskrig på Libyen.

2 kommentarer:

  1. Tack att du också skriver om detta, OldWolf! Jag ska publicera ett inlägg ikväll om vem som styr massmedia.

    SvaraRadera
  2. Denna information är helt fantastisk, njöt jag verkligen läsa det. Jag ska gå att städa mitt hus och sedan ska jag fortsätta läsa dina andra inlägg.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.