tisdag 31 maj 2011

Var är likheten inför lagen?

I början av året var det stor uppmärksamhet kring ett fall där en 16-årig pojke och en 13-årig flicka hade haft upprepade frivilliga samlag. En stor del av uppmärksamheten byggde på att tidningarna inte läst domen, utan alla grundade sig på samma missvisande grundartikel (jag läste domen). Man upprördes över att det verkade som om flickan tvingades till analsex. Enligt domen kunde inte förrän efteråt förstått hennes motvilja, eftersom hon bara sagt "aj" och sedan fortsätta rida på honom. "Våldtäkt", "våldtäkt" skrek Feministiskt Initiativ med flera. "Det är alltid våldtäkt om man har sex med minderåriga!
Med stöd av lagen dömdes grabben för sexuellt utnyttjande av minderårig, eftersom enligt tingsrätten samlagen varit frivilliga.
Undrar om det blir samma upprördhet från Feministiskt Initiatviv nu när en flicka i yngre tonåren helt frikänts efter att ha haft sex tre gången med en 14-årig pojke?
Jag trodde i min enfald att alla samlag med barn under 15 år var straffbara. Detta låter som en mycket feministisk dom. Nu vill jag dock avvakta min slutliga åsikt i frågan tills jag läst domen, vis av erfarenheten från hur media behandlade ovanstående fall.
(DN) 
Skånskan har utvecklat domen något, men den förtar inte mina grundläggande tankar att domen är feministisk.
SVD

1 kommentar:

  1. Skrämmande hur det ser ut och går till i dag! Man önskade ju att domstolar skulle vara könsneutrala i sina domar, men icket!

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.