fredag 13 december 2013

En kall vind drar fram över vårt land

Vår vanliga kvällspromenad, min trogna följeslagare och jag. Snön som nyss lyste upp vår väg är borta, men vi har gått här många gånger. I ljuset från stan långt borta kan vi se mörka moln dra fram över himlen. Denna kväll håller följeslagaren sig nära mig. Inga avvikningar in i skogen. Känner han också den kalla vind som drar över landet.
Hör vi hovar slå från galopperande hästar?
Vi drar oss in bland träden, ljuden kommer närmare, marken vibrerar, följeslagaren trycker sig mot mitt ben. Ryttarna, på frustande hästar, drar förbi, nära oss, mycket nära oss, det är Ringvålnaderna,
Fantasi? Förmodligen, men Mordor har aldrig känts så nära som denna vecka. Vi vet att Ögat ser oss, var vi än är och vad vi än gör. Ringvålnaderna, bl a med namn som NSA och FRA söker överallt. Övervakningen är total. Alla telefonsamtal avlyssnas, all e-post läses och datorer hackas. Vi vet detta tack vare en liten modig "hob", Edward Snowden och hans förtrogne Gandalf, Gleen Greenwald. Dessa har visat oss vad fruktat, nämligen att våra ledare bländats av den makt som utgår från Mordor. Vår statsminister framstår mer och mer som trollkarlen Saruman.
Tolkien skrev om en annan tid, en annan värld, en fantasi, men hans verk har aldrig känts så verkliga som nu, här i skogen, där vargen är det vi fruktar minst av allt.

PS! Det är väl ingen tvekan om vem som är
Gollum?

PS2! Jag utnämner gärna Julian Assange till alven Legolas

7 kommentarer:

  1. http://malteroxxx.wordpress.com/2012/10/16/sagan-om-harskargenusglasogonen/

    SvaraRadera
  2. hej Old Wolf,följer ditt skrivande med stor respekt för dina ord, har läst mycket kloka ord här på din blogg.Bla.Sturefallet och dina åsikter där som stämmer väl med mina egna och det var lite därför jag skriver till dig.Jag skulle gärna ta del av dina åsikter gällande Bergwallkommisionen och dina tankar runt det, vidare skulle jag gärna läsa om dina teorier gällande Lambertz smått förvirrade åsikter.Såg att du börjat följa mig på tvitter men 140 tecken känns lite lite ibland:)därför ger jag dig mitt namn så kan du kanske bemöta mina funderingar via facebook,,om du finns där vill säga,,
    Likt din grundsyn om saker känner jag en gemenskap fast jag har inte ordets gåva som du,
    MVH
    Thomas Skogman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för vänliga ord. Jag ska fundera lite på hur jag ska formulera mig kring Lambertz, som mest liknar en gammal 78-varvare med ett jack i

      Radera
  3. har ingen egen blogg,,därav mitt till början anonyma inlägg :)

    SvaraRadera
  4. Oroa dig mer för AFA än för FRA. Mitt tips.

    SvaraRadera

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.