onsdag 10 november 2010

Det finns inget oaavisligt allmänintresse

Det finns naturligtvis inget oavvisligt allmänintresse av att publicera namn och bild på den s k lasermannen i Malmö. Chefredaktörerna Jan Helins (AB) och Thomas Mattssons (Expressen)  förklaringar är krystade. Det handlar enbart om att försöka sälja.
Under årens lopp har de ledande svenska tabloiderna förvandlats till sjabbiga hyenor som vädjar till samma mentalitet bland läsarna. De sjunker längre och längre ner i den dy som tidigare mest hyst brittiska träsktroll. Samtidigt knuffas de pressetniska reglerna allt närmare samma dyhål. Det som en gång var något att vara stolt över håller mer och mer på att devalveras till ingenting. Det handlar snart om att media inte klarar av att övervaka sig själva. Detta kommer att lämna fältet öppet för mer och mer dyngjournalistik. Den enskilde kommer att stå sig slätt i kampen mot mediajättarna.
För mig är det helt ointressant att vad lasermannen heter och hur han ser. Likaså är jag helt ointresserad i vad serievåldtäktsmannen i Örebro heter. Skulle jag av någon anledning vilja ha reda på det, kan jag själv ta reda på det. Nu pådyvlas det mig utan att jag kan värja mig. Hade det varit en släkting heller nära bekant till mig hade jag säkert mått dåligt av det.
Vad vi kommer att se är att fler och fler misstänkta brottslingar hängs ut med namn och bild i det oavvisliga allmänintressets namn.
Det man också gjort är att öppna för sverigedemokraterna och deras sympatisörer, som hävdar att lasermannen hängs ut för att han är vit. Det skulle aldrig skett om han varit av utländsk börd. Även om herrar chefredaktörer slår i från sig, är det onödigt att lämna en sån blotta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men använd någon form av namn, eftersom det är svårt att svara anonyma.